Jak przestać o wszystkim za wszystkich pamiętać?

Jak przestać o wszystkim za wszystkich pamiętać?

Czy przejmujesz się obowiązkami innych osób, zaniedbując przy tym siebie?

  • Często czujesz się odpowiedzialna za wszystko i wszystkich? Uwierz, nie jesteś z tym sama! Jeśli wzięłaś udział w naszej sondzie to pewnie widziałaś, jak wiele kobiet jest zmęczonych zarządzaniem całym domem.

    Wiesz już czym jest niewidzialna praca, więc teraz chcemy Ci pomóc zrozumieć skąd ta potrzeba ogarniania wszystkiego za wszystkich, jak przestać to robić i dlaczego warto zadbać o swoje potrzeby i wyznaczyć granice.

  • Zrozumienie problemu – dlaczego chcemy nad wszystkim panować?

    Najważniejsze to znać i rozumieć źródło problemu, dlaczego w ogóle czujemy potrzebę bycia menedżerkami swojego domu 24/7. Radzenie sobie z nadmiernym zaangażowaniem jest trudne i wymaga wysiłku. Nie istnieją przecież magiczne sposoby, by nagle przestać pamiętać o wszystkim za wszystkich!

    Dlaczego w takim razie chcemy wszystko robić samodzielnie? Jest kilka możliwych przyczyn:

    • Presja społeczna: wymaga się od nas bycia doskonałą mamą, żoną, córką, synową czy siostrą. Z góry przypisywane są nam obowiązki domowe i inne zobowiązania, które „musimy” idealnie wykonywać. To właśnie ta presja sprawia, że chcemy kontrolować wszystkie aspekty życia innych w naszych domach – żeby wszystko działało jak idealnie naoliwiona maszyna.

    Chcemy dać innym jak najmniej powodów do krytyki, której jest niestety bardzo dużo. Zrozumienie presji społecznej i oczekiwań innych jest kluczowe do rozpoczęcia zmian! Nie musimy robić wszystkiego tak, jak chcą inni.

    • Brak czasu: niech pierwsza z nas rzuci kamieniem, która chociaż raz nie pomyślała: „zanim mu to wytłumaczę to szybciej zrobię to sama!”. Nie chcemy tracić czasu na tłumaczenie jak załadować pralkę, w co ubrać dziś dzieci czy jak długo mają się gotować ziemniaki. Wiadomo, że tłumaczenie tego zajmuje często dłużej niż wykonanie samej czynności. Musimy sobie jednak uświadomić, że poświęcony czas bardzo szybko zaprocentuje!

    To jak ze szkoleniem nowych pracowników: na początku jest ciężko i trzeba dać drugiej osobie sporą część naszego czasu. Później jednak druga osoba jest w stanie nas regularnie odciążać. Na dłuższą metę tłumaczenie innym, jak wykonywać pewne zadania, ma naprawdę dużo sensu! W końcu zajmowanie się domem to maraton, a nie sprint.

    • Brak zaufania: wiadomo, często w naszej głowie pojawia się myśl: „sama zrobię to najlepiej”. Brak zaufania do naszych bliskich powoduje, że chcemy kontrolować każdą sytuację. Obawiamy się, że jeśli nie zrobimy czegoś same, to będziemy zawiedzione rezultatem. Czasem jednak może okazać się, że nasi mężowie i dzieci mogą nas bardzo pozytywnie zaskoczyć! Delegowanie zadań i odpowiedzialności może uwolnić nas z roli „wszystko robiącej” i „o wszystkim pamiętającej” mamy lub żony.
  • Dlaczego warto przestać wszystkim się przejmować?

    Najważniejszym powodem, żeby przestać pamiętać o wszystkim za wszystkich jest troska o siebie. To nie jest egoizm, to dbanie o własne zdrowie psychiczne i emocjonalne! Dlaczego to takie istotne?

    Wirujące myśli w głowie, planowanie i organizowanie wszystkiego może prowadzić do nadmiernego stresu, a tym samym do wyczerpania i problemów zdrowotnych.

  • Pamiętaj, żeby najpierw pomóc sobie, a dopiero później innym! Znasz najważniejszą zasadę, o której mówią stewardessy podczas szkolenia w samolocie? Najpierw załóż maskę tlenową sobie, a dopiero później Twojemu dziecku! Dlatego, najpierw zadbaj o swoje zdrowie psychiczne, będziesz wtedy w stanie lepiej pomagać innym.

    Często też nasze zachowanie i postawa stanowi wzór dla innych bliskich nam osób, a szczególnie naszych dzieci. Czy na pewno chcemy im pokazywać, że trzeba dbać przede wszystkim o innych, a siebie można zaniedbywać? Oczywiście trzeba wykazywać się empatią, ale kluczowe jest postawienie granic w życiu codziennym. Trzeba wiedzieć kiedy warto powiedzieć „nie” i zadbać o siebie – to bardzo ważna umiejętność podczas budowania zdrowych relacji. Masz ogromny wpływ na swoje otoczenie! Szczęśliwa mama to w końcu szczęśliwe dzieci.

  • Jak dzielić się niewidzialną pracą?

    Czas na część praktyczną. Wiemy już skąd bierze się potrzeba panowania nad wszystkim i dlaczego warto przestać się nadmiernie przejmować, a zamiast tego dbać o siebie i swoje potrzeby. Skuteczna komunikacja i wyrażanie potrzeb to ważne elementy procesu dzielenia się niewidzialną pracą. Jak dobrze komunikować się z naszymi bliskimi? Oto kilka wskazówek:

    • Jasność: pamiętaj, by wyrażać swoje potrzeby oraz oczekiwania jasno i zrozumiale. Nie zakładaj, że twoi bliscy zawsze wiedzą, czego od nich oczekujesz.
    • Słuchanie: skuteczna komunikacja działa jak dwukierunkowa ulica. Musimy być otwarci na słuchanie innych, jeśli chcemy być słuchani. Wykazanie się empatią i zrozumieniem dla partnera w rozmowie to podstawowa zasada skutecznej komunikacji.
    • Pytaj: nie warto domyślać się, co druga osoba miała na myśli. To źródło większości nieporozumień! Jeśli nie jesteś pewna, czego ktoś potrzebuje lub o co chodziło – po prostu zapytaj. Przekonaj się jakie to proste!
  • Zadbaj przede wszystkim o siebie!

    Nie musisz nosić całego świata na swoich barkach. Komunikuj zmęczenie i daj szansę swoim bliskim, by mogli Ci pomóc. Mamy nadzieję, że po lekturze tego artykułu już wiesz, jak przestać o wszystkim za wszystkich pamiętać. To bardzo ważny krok w dbaniu o siebie, swoje zdrowie emocjonalne oraz klucz do zdrowszych relacji z innymi ludźmi. Zacznij troszczyć się przede wszystkim o siebie!

  • Delegowanie zadań innym członkom rodziny może znacząco zmniejszyć presję, jaką odczuwamy.

  • Nie chodzi jednak jedynie o standardowe obowiązki domowe, takie jak sprzątanie czy gotowanie. Chodzi o niewidzialną pracę, o planowanie, organizowanie i pamiętanie o wszystkim. Tak, możemy również oddelegować część niewidzialnej pracy!

  • Zdecydowanie nie jest to proste. Często same musimy się zastanowić, co nas najbardziej w danym momencie męczy.  Planowanie urodzin dziecka? Organizacja wakacji? Pamiętanie o rachunkach? Usiądźcie rodzinnie przy stole i porozmawiajcie o tym! Wypiszcie wszystkie te niewidzialne obowiązki i spróbujcie się nimi podzielić. Przecież nikt nie powiedział, że tylko Ty możesz wybierać miejsce na wakacje lub tylko Ty możesz opłacić rachunki. Jeśli szukacie inspiracji w jaki sposób najlepiej podzielić i oddelegować zadania to sprawdźcie nasze 4 pomysły na rodzinny harmonogram zadań.

    Podczas podziału tych obowiązków warto pamiętać o zaufaniu. Nie ma sensu delegować, jeśli cały czas będziesz kontrolować każdy krok! Możesz wspierać radą, oferować pomoc na początku, ale musisz dać jak najwięcej swobody. Pamiętaj, że nie jesteś jedyną osobą odpowiedzialną za wszystko. Dzielenie odpowiedzialności jest kluczem do zdrowszych relacji!

KONKURS

3 proste kroki do wspaniałych nagród!

Wygraj książkę i roczny zapas produktów marki Gosia!

  1. Kup min. jeden produkt marki Gosia
  2. Zachowaj dowód zakupu
  3. Weź udział w konkursie w dniach 1.10-20.12.2023 r.!
KONKURS
pinezka

    Odpowiedz na pytanie konkursowe,
    wypełnij formularz i weź udział w konkursie!

    CZYM DLA CIEBIE JEST NIEWIDZIALNA PRACA?*

    Max. waga pliku 8MB, pliki typu jpg, jpeg, png, gif, bmp, pdf
    TWÓJ ADRES ZAMIESZKANIA